مشاوره رایگان۰۹۳۵۹۷۳۳۲۰۶

لینک جویس (Link Juice)

لینک جویس (Link Juice)

دنیای سئو پر است از عبارات و اصطلاحات مختلف که با یادگیری آنها علاوه بر جذب ترافیک بیشتر می توان به رتبه بالاتری در نتایج موتورهای جستجو دست یافت. یکی از این اصطلاحات که در بهبود سئو وب سایت تاثیر فوق العاده ای دارد، لینک جویس است. این سؤال که لینک جویس (Link Juice) چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟ موضوعی است که در این مقاله به آن می پردازیم.

لینک جویس (Link Juice)
person
tohid ebrahimi 15:32 1403 فروردین 04
5دقیقه

لینک جویس (Link Juice) چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟

دنیای سئو پر است از عبارات و اصطلاحات مختلف که با یادگیری آنها علاوه بر جذب ترافیک بیشتر می توان به رتبه بالاتری در نتایج موتورهای جستجو دست یافت. یکی از این اصطلاحات که در بهبود سئو وب سایت تاثیر فوق العاده ای دارد، لینک جویس است. این سؤال که لینک جویس (Link Juice) چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟ موضوعی است که در این مقاله به آن می پردازیم.
 

لینک جویس (Link Juice) چیست؟

لینک جویس، عصاره لینک یا Link Equity در سئو راهی است برای انتقال Page Authority یک صفحه سایت به صفحه دیگر. انتقال اعتبار صفحه به دو صورت لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی صورت می گیرد. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که سایت های معتبر را برای دریافت بک لینک انتخاب کنید تا اعتبار و قدرت بیشتری به سایت تان انتقال یابد. در غیر این صورت اگر گوگل سایت لینک دهنده را مشکوک، مزاحم و خطرناک برای کاربران در نظر بگیرد، لینک جویس تأثیر منفی خواهد داشت.

پس می توان گفت لینک جویس یک ارزش است، این ارزش مربوط به صفحه مبدا لینک می باشد و با استفاده از لینک به صفحه مقصد انتقال می یابد. موتورهای جستجو با استفاده از فرمول های خاصی قادر به شناسایی و سنجش Link Juice هستند.

انواع لینک جویس ها

لینک جویس داخلی: به ارزش لینکی اشاره می کند که از یک صفحه سایت به صفحه دیگر همان سایت انتقال یافته است.
لینک جویس خارجی: به ارزش لینکی اشاره می کند  که از صفحه سایت دیگر به سایت شما انتقال یافته است.

نحوه عملکرد لینک جویس (Link Juice)

برای توضیح نحوه عملکرد عصاره لینک با یک مثال ساده شروع می کنیم. فرض کنید ظرف بزرگی دارید که باید آن را با لیوان پر کنید. ظرف نماد صفحه ای است که می خواهید در گوگل رتبه بهتری کسب کند و لیوان ها نماد وب سایت هایی هستند که به سایت شما لینک می دهند. برای پر کردن ظرف باید از لیوان های بیشتری استفاده کنید. با دو لیوان اول فقط بخش کوچکی از ظرف پر می شود و هر قدر تعداد لیوان ها را بیشتر کنید ظرف شما زودتر پر خواهد شد. در نهایت آبی که در ظرف ریخته می شود همان لینک جویس های شماست. اکنون می توانید آب ظرف را به ظروف دیگر خالی کنید یا به عبارتی عصاره لینک دریافت شده را به صفحات دیگر انتقال دهید.

عوامل تاثیرگذار بر لینک جویس

ارزش قابل انتقال و کیفیت هر لینک بسته به عوامل زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

مرتبط بودن لینک

گوگل متوجه لینک های نا مرتبط می شود و اعتبار و ارزشی برای آنها نمی دهد.

فالو یا  نوفالو بودن لینک

با قرار دادن لینک یکی از انکرتکست‌ها به صورت نوفالو، بخشی از Juice دریافت شده از سایت مبدا به هدر خواهد رفت. پس اگر می خواهید  صد در صد اعتبار سایت لینک دهنده را دریافت کنید؛ باید تمام لینک‌ها فالو باشند. اما توجه داشته باشید که فالو بودن تمام بک لینک‌ها از سایت‌های دیگر، از دید گوگل نوعی فعالیت اسپم تلقی می‌شود. پس همیشه ترکیبی از لینک های فالو و نوفالو را در لینک دهی استفاده کنید.

اعتبار صفحه مبدا یا صفحه لینک دهنده

اعتبار بالای لینک مبدا از طریق بخش دامنه و صفحه مشخص می شود. دریافت لینک از سایت‌های معتبر و با سابقه منجر به انتقال ارزش بیشتر نسبت به سایت‌های جدید و تازه ‌تاسیس می شود. 

برای سنجش میزان اعتبار سایت ها می توانید از سایت moz و semrush کمک بگیرید. در این سایت ها می توانید به دامین اتوریتی (Domain Authority)، پیج آتوریتی (Page Authority) وDomain Age (تاریخی که نشان می دهد اولین بار دامنه در چه تاریخی منتشر شده است) دسترسی داشته باشید. امتیاز دامین اتوریتی برای کل دامنه است اما اتوریتی صفحه نشان دهنده رتبه صفحه‌ خاص بر روی سایت است.

خزیدن پیوند

در صورتی که صفحه ای برای خزنده‌ های گوگل مسدود شده باشد، لینک‌های موجود بی ارزشی خواهند بود.

تعداد انکرتکست ها

تعداد انکرتکست ها رابطه مستقیمی با Link Juice دریافتی دارند. اگر یک انکرتکست به سایت شما اشاره کند، تمام اعتبار مبدا به صورت لینک جویس به سایت شما منتقل می شود. اما در صورتی که انکرتکست ها افزایش یابد و هر کدام به یک صفحه خاص از سایت شما اشاره نمایند، لینک جویس دریافتی از مبدا بین صفحات شما تقسیم می شود. 

نوع کد وضعیت صفحه مقصد

این مورد به صفحه لینک ‌گیرنده مربوط می شود. صفحاتی که کد وضعیت ۲۰۰ (صفحه موجود است) یا کد ۳۰۱ (انتقال اتوماتیک صفحه) را دارند، به این معنی هستند که این صفحات وجود دارند یا به آدرس دیگری منتقل شده اند، پس این صفحات ارزش دریافتی از طریق لینک جویس را حفظ می ‌کنند. کد 404 زمانی اتفاق می افتد که شما صفحه ای را حذف کرده اید اما لینک هایی که به آن صفحه داده اید را حذف نکرده اید و زمانی که کاربر بر روی آن کلیک می کند با خطای 404 مواجه می شود. پس حتما این نوع از لینک ها را حذف کنید تا تاثیر منفی بر لینک جویس نداشته باشند.

محل قرار گیری لینک در صفحه

اعتبار لینک هایی که در ساید بار (نوار کناری) و یا پایین صفحه هستند، کمتر از لینک هایی است که در متن محتوا قرار دارند. گوگل به محتوایی که برای بازدید کنندگان ارزش بیشتری دارد، توجه می کند و اعتبار بیشتری به آنها می دهد.

تعداد لینک های صفحه

اگر تعداد لینک های موجود در یک صفحه بیشتر باشد، احتمال اینکه کاربر آن را پیدا کند و بر روی آن کلیک نماید بسیار کم خواهد بود. تعداد دقیقی از تعداد مطلوب لینک در صفحه وجود ندارد و بر اساس محتوای صفحه متغیر است. با اینکه تعداد لینک‌ها در یک صفحه سایت در مقدار ارزش انتقالی تاثیر گذار هستند، اما باید توجه داشته باشید که تعداد لینک بیشتر لزوما به معنای ارزش بیشتر نیست. در واقع با افزایش تعداد لینک ها از هر لینک، ارزش کمتری انتقال می یابد. 

ابزارهای تشخیص دامنه و اعتبار سایت

ابزارهای زیادی برای برای نشان دادن Score domain، تعداد کل لینک های خروجی و اعتبار دامنه و صفحه وجود دارند. برخی از این ابزارها پولی هستند و برخی دیگر رایگان هستند.

  • SEO Review Tools
  • Open Site Explore
  • Small SEO Tools
  • Google Analytics
  • Yoast
  • Ahrefs

نحوه دریافت لینک جویس

دریافت لینک جویس از سایت های دیگر به دو روش صورت می گیرد. روش اول نیازمند هزینه است و باید از وب سایت های با دامنه بالا اقدام به خرید بک لینک نمایید. روش دوم با اینکه رایگان است اما نیازمند دقت و حوصله است.

با استفاده از روش های زیر می توانید اقدام به دریافت لینک جویس کنید:

  1. تولید محتوای با کیفیت
  2. دریافت بک لینک به صورت طبیعی
  3. لینک سازی داخلی
  4. تبادل لینک با سایت های مرتبط
  5. نوشتن پست مهمان و لینک دادن به صفحه مورد نظر
  6. درج رپورتاژ در سایت هایی با بازدید بیشتر
  7. بازیابی لینک ها

ویژگی لینک جویس (Link Juice) قوی

برای تشخیص قوی یا ضعیف بودن عصاره لینک می توانید از موارد زیر کمک بگیرید:
محتوای لینک سایت دهنده با محتوای سایت شما ارتباط زیادی دارد.
لینک دهنده از جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل برخوردار است.
سایت لینک دهنده به سایت های گوناگون لینک نداده و خروجی بالایی ندارد.
می توانید لینک موجود در محتوا را با انکرتکست مشاهده کنید.

لینک جویس چه اهمیتی دارد؟

لینک جویس همانند شمشیر دو لبه است. به این معنی که ممکن است لینک های دریافتی از سایت های معتبر باعث بهره مندی شما از لینک جویس شوند، و به طور مشابه لینک های دریافتی از سایت های اسپم به اعتبار شما نزد گوگل صدمه بزنند. در واقع لینک جویس چیزی نیست جز بخشی از بهینه سازی رتبه بندی که توسط لینک به صفحه فرود انتقال می یابد. پس همواره باید لینک جویس در صفحات شما وجود داشته باشد تا بتوانید اعتبار دریافتی را بین صفحات مورد نظر تقسیم کنید.

 از طرفی نباید به صفحاتی که نیاز به رتبه بندی و یا ایندکس ندارند، لینک بدهید. قطعا یکی از مهمترین عوامل در گرفتن رتبه بالا توسط موتورهای جستجو لینک های خارجی هستند. هر لینک خارجی به دامنه سایت شما نشان دهنده مرتبط و ارزشمند بودن آن توسط کاربران است. این امر برای گوگل از اهمیت بیشتری برخوردار است و در نتایج گوگل تاثیر گذار فراوانی می گذارد.

کلام آخر

لینک جویس (Link Juice) چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟ اینکه چه عواملی بر لینک جویس تاثیر دارند؟ سوالاتی بودند که در این مقاله به آنها اشاره کردیم و گفتیم که لینک جویس، راهی برای انتقال اعتبار یک صفحه از سایت به صفحه دیگر می باشد. این انتقال توسط لینک ‌سازی داخلی و لینک ‌سازی خارجی انجام می شود. البته زمانی با Link Juice سایت شما در رتبه‌های بالاتر گوگل قرار می گیرد که به عوامل اثرگذار بر آن توجه کنید. نکته مهم دیگر که نباید آن را فراموش کنید این است که حتماً مراقب لینک‌های سایت باشید و در صورت معیوب بودن آنها اقدام به بازسازی لینک ها کنید. 


اگر اطلاعات کافی درباره لینک ها ندارید، می توانید این کار را به کارشناسان افرند وب بسپارید. افرند وب می تواند با اتخاذ تکنیک های مناسب و مدیریت لینک ها بین صفحات سایت شما و صفحات دیگر، باعث بهره مندی شما از لینک جویس و قرار گرفتن سایت شما در رتبه های برتر گوگل شود.

نظرات

اولین نفر برای نظرات باشید!
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد، قسمت‌های مورد نیاز با * علامت گذاری شده‌اند

تعرفه خدمات سئو سایت

پایه پیشرفته حرفه ای سفارشی
تولید محتوا 8 مقاله 12 مقاله 16 مقاله 20 مقاله
تحقیق کلمات کلیدی 20کلمه 30کلمه 45کلمه 60کلمه
افزایش رتبه کلمات کلیدی 3 کلمه 5 کلمه 8 کلمه 12 کلمه
آنالیز url ها
آنالیز بک لینک ها
آنالیز محتوا های تکراری
انالیز رقبا
بهینه سازی عنوان صفحات
بهینه سازی دیسکریپشن
بهینه سازی لینک های داخلی
بهینه سازی تصاویر
لینک سازی خارجی 5 لینک 10 لینک 15 لینک 20 لینک
استراتژی ریپورتاژ اگهی
ساخت شبکه های اجتماعی 1 2 4 6
ثبت سایت در سرچ کنسول
ثبت نقشه سایت
بهبود سرعت وب سایت
مشاوره رایگان سئو تا 45 دقیقه تا 1 ساعت تا 2 ساعت تا 3 ساعت
قیمت ماهانه پروژه 5,9 میلیون تومان 8,9 میلیون تومان 13,9 میلیون تومان تماس بگیرید
نمونه کارهای  مرتبط

افرند وب در یک نگاه

شرکت ایده پردازان هوشمند افرند با نام تجاری افرند وب در زمینه فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ در شاخه طراحی سایت با توجه به نیاز روز کسب و کارها به طراحی سایت فروشگاهی ، طراحی سایت اختصاصی ، طراحی سایت با وردپرس و سفارش طراحی سایت با کاهش هزینه ها بنا به دلایل اقتصادی این روزها در تلاش است که در کنار هموطنان عزیزمان بعنوان کوچکترین عضو این جامعه خدمت رسانی کند. در زمینه سئو سایت و بهینه سازی سایت با کادری مجرب حاظر به خدمت رسانی و ثبت سفارش سئو سایت و سئو حرفه ای برای رونق بخشیدن به تمامی کسب و کار ها میباشد. شما میتوانید با طراحی اپلیکیشن به راحتی روی گوشی خدمات و محصولات خود را به اشتراک بگذارید سفارش طراحی اپلیکیشن خود را به ما بسپارید.