مشاوره رایگان۰۹۳۵۹۷۳۳۲۰۶

روانشناسی رنگ در طراحی سایت

روانشناسی رنگ در طراحی سایت

روانشناسی رنگ در طراحی سایت و استفاده از رنگ های مناسب، یکی از چالش برانگیزترین و مهمترین مسئله در طراحی سایت است. رنگ ها نه تنها بر روی احساسات و عواطف بلکه بر روی رفتار افراد نیز تاثیرگذار هستند. به کمک علم روانشناسی رنگ ها می توانید کاربران تان را به صفحات خاصی از سایت‌تان هدایت کنید و یا آنها را مجاب کنید عملیات خاصی را انجام دهند. اگر قصد دارید برای سایت خود یا سایت مشتری رنگ سازمانی انتخاب کنید حتما باید قبل از انتخاب رنگ به این سؤالات پاسخ دهید؛ چه رنگی برای این سایت مناسب است؟ برای طراحی این وبسایت چه ترکیب رنگی مناسب است؟ رنگ های مناسب را چگونه و از کجا می توانم انتخاب کنم؟ در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی منابع در انتخاب رنگ ها به روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت و تاثیر آن بر رفتار خریدار بپردازیم.

 

روانشناسی رنگ در طراحی سایت
person
tohid ebrahimi 08:16 1403 اردیبهشت 05
5دقیقه

روانشناسی رنگ در طراحی سایت

روانشناسی رنگ در طراحی سایت و استفاده از رنگ های مناسب، یکی از چالش برانگیزترین و مهمترین مسئله در طراحی سایت است. رنگ ها نه تنها بر روی احساسات و عواطف بلکه بر روی رفتار افراد نیز تاثیرگذار هستند. به کمک علم روانشناسی رنگ ها می توانید کاربران تان را به صفحات خاصی از سایت‌تان هدایت کنید و یا آنها را مجاب کنید عملیات خاصی را انجام دهند. اگر قصد دارید برای سایت خود یا سایت مشتری رنگ سازمانی انتخاب کنید حتما باید قبل از انتخاب رنگ به این سؤالات پاسخ دهید؛ چه رنگی برای این سایت مناسب است؟ برای طراحی این وبسایت چه ترکیب رنگی مناسب است؟ رنگ های مناسب را چگونه و از کجا می توانم انتخاب کنم؟ در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی منابع در انتخاب رنگ ها به روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت و تاثیر آن بر رفتار خریدار بپردازیم.
 
روانشناسی رنگ ‌در طراحی سایت

منظور از روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت چیست؟

روانشناسی رنگ (Color Psychology)، به مطالعه رنگ ها و ارتباط آن با رفتار انسان ها می پردازد؛ و هدف آن بررسی چگونگی تأثیر رنگ ها بر تصمیمات روزانه است. از روانشناسی رنگ ها در کسب و کارهای مختلف مانند آشپزی،‌ باغبانی،‌ معماری،‌ بسته بندی و خصوصا طراحی سایت استفاده می شود. منظور از روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت عبارت است از به کارگیری و استفاده از رنگ های مناسب در قسمت های مختلف سایت،‌ ترکیب رنگ مناسب،‌ انتخاب غلظت مناسب رنگ و مواردی از این قبیل،‌ تا علاوه بر افزایش حس رضایت کاربر باعث افزایش نرخ کلیک و نرخ تبدیل و در نتیجه افزایش فروش سایت شود.

اهمیت روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت

رنگ‌ها تأثیر فراوانی بر روی عناصر مختلف سایت مانند منو،‌ زمینه،‌ عناوین،‌ دکمه ها،‌ متن،‌ پیوندها و تصاویر می گذارند. رنگ ها باعث می شوند یک صفحه از وبسایت قابل خواندن باشد،‌ فروش را تحت تاثیر قرار می دهند،‌ تجربه کاربری را بهبود می بخشند و در شناخت برند بسیار مهم هستند. وب سایت هایی که از ترکیب رنگ مناسب استفاده نمی کنند حس غیر حرفه ای بودن و غیرقابل اعتماد بودن را به کاربر انتقال می دهند.

طبق تحقیقاتی که در سایت های خارجی برای بررسی ارزش رنگ ها انجام شد،‌ نرخ تبدیل فقط با تغییر و اصلاح رنگ ها تا 24 درصد افزایش یافت. همچنین در یک بررسی دیگر مشاهده شد که افراد در کمتر از 90 ثانیه نسبت به یک محصول بازخورد مساعد یا نامساعد نشان می دهند و این در حالی می باشد که 90 درصد این تصمیم ها بر اساس رنگ محصول صورت می گیرد. رنگ مناسب تا 80 درصد در رسمیت شناختن برند یک کسب و کار مؤثر است.

تاثیر روانشناسی رنگ ‌ها در طراحی وب سایت

شاید برای شما هم جالب باشد که بسیاری از شبکه های اجتماعی معروف مانند فیسبوک،‌ لینکدین،‌ توییتر،‌ تامبلر و همچنین برندهای معروفی مانند Dell، Intel و HP لوگوهایی به رنگ آبی دارند. قطعا انتخاب این رنگ تصادفی نبوده و بر اساس معیارهایی این رنگ انتخاب شده است. اگر بدانید که هر رنگ چه تاثیری بر روی افراد می گذارد،‌ می توانید بهترین انتخاب رنگ برای سایت خود را داشته باشید. پس داشتن دانش روانشناسی رنگ ‌ها در طراحی وب سایت بسیار مهم است. در ادامه بیشتر با خصوصیات هر رنگ آشنا می شویم.
 
روانشناسی رنگ در طراحی سایت

روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی نماد آرامش،‌ صلح،‌ امنیت و رفاه است و با مفاهیمی همچون کیفیت،‌ طراوت،‌ اعتماد،‌ پایداری،‌ بهره وری و استحکام ارتباط دارد. از رنگ آبی اغلب در بانک ها و مؤسسات بزرگ استفاده می شود،‌ چرا که تداعی کننده اعتماد است. همچنین سایت هایی که در زمینه مراقبت های بهداشتی،‌ تجهیزات پزشکی،‌ دندانپزشکی،‌ علوم پایه،‌ تکنولوژی های سطح بالا فعالیت می کنند و سایت های دولتی  می توانند از رنگ آبی استفاده کنند.

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز همراه با هیجانات شدید،‌ عشق، انرژی،‌ تحرک،‌ خطر، جنگ،‌ خشونت و انرژی بالا است. از رنگ قرمز در قسمت های از وب سایت استفاده کنید که می خواهید کاربر توجه خاصی به آن داشته باشد. رنگ قرمز برای سایت محصولات غذایی،‌ رستوران، مد،‌ سرگرمی،‌ ورزش و تبلیغات بسیار مناسب است.

 

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد با موضوعاتی همچون خوشبینی،‌ شادی و جوانی همخوانی دارد و جزو درخشان ترین رنگ ها است. این رنگ برای جلب توجه کردن به متن خاص و یا دکمه هایی که با کلیک کردن بر روی آنها عملیات خاصی انجام می شود،‌ استفاده می شود. توجه داشته باشید که نگاه کردن طولانی مدت به رنگ زرد باعث خستگی چشم می شود،‌ پس توصیه میکنیم زیاد از این رنگ در طراحی وب سایت استفاده نکنید.

روانشناسی رنگ نارنجی

نارنجی رنگی فعال و پرجنب و جوش است و نماد شادی،‌ صمیمیت،‌ خلاقیت و رفاقت است. افراد با مشاهده رنگ  نارنجی ترغیب می شوند کاری را انجام دهند. می توانید از رنگ نارنجی برای جلب توجه به محتوای مهم یا عملگرهای مهم مانند خرید،‌ عضویت،‌ اشتراک شدن استفاده کنید. در طراحی سایت های تجارت الکترونیک،‌ تکنولوژی،‌ سرگرمی،‌ خودرو و غذا از رنگ نارنجی استفاده می شود. استفاده زیاد از رنگ نارنجی مسحور کننده است پس حد اعتدال در استفاده از این رنگ را رعایت کنید.

روانشناسی رنگ سبز

از رنگ سبز به منظور هماهنگی و حفظ تعادل عناصر استفاده می شود. رنگ سبز نماد طبیعت،‌ سلامت جسم و روح،‌ آرامش و ثروت است. پردازش رنگ سبز توسط چشم به خوبی انجام می شود. استفاده از رنگ سبز در سایت هایی که در زمینه طبیعت، جهانگردی،‌ منابع انسانی و علم فعالیت می کنند، مناسب است.
 
برای لمس بهتر روانشناسی رنگ ها لطفا به نمونه کارهای ما سر بزنیدکلیک کنید

روانشناسی رنگ صورتی

رنگ صورتی نشان دهنده صمیمیت،‌ کمال، عشق و رمانتیک بودن است. این رنگ کاملا ملایم و تسکین دهنده است. صورتی برای سایت هایی که با محوریت زنان و دختران فعالیت می کنند، بسیار مناسب است. استفاده از رنگ صورتی در سایت های رسمی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش نشان دهنده قدرت،‌ ثروت، سلطنت،‌ دانایی و موفقیت است. رنگ بنفش باعث ایجاد حس آٰرامش در افراد می شود. مناسب ترین رنگ برای سایت هایی است که در زمینه ارائه خدمات و محصولات زیبایی و جوانسازی فعالیت می کنند.

روانشناسی رنگ مشکی

مشکی نماد ظرافت،‌ کمال، ثبات،‌ استحکام، قدرت،‌ تشریفات و هوش است. همچنین تداعی مرگ،‌ شرارت و رمز و راز است. استفاده از رنگ سیاه در طراحی سایت باعث ایجاد حس متفاوت و خاص بودن،‌ نشان تجملات و زرق و برق باشد. سایت هایی که محصولات گران قیمت و لاکچری می فروشند می توانند در طراحی سایت خود از رنگ مشکی بهره برند. شرکت لامبورگینی و لوئیز ویتون از معروف ترین برندهایی هستند که در سایت خود از رنگ مشکی استفاده  کرده اند. توجه داشته باشید استفاده زیاد و بیش از حد از رنگ مشکی باعث انتقال حس شرارت،‌ ناراحتی و استرس به کاربر شود.

روانشناسی رنگ خاکستری

رنگ خاکستری نشان بی طرفی، آرامش، سادگی و دوراندیشی است. از آنجایی که خاکستری رنگ بی احساس و خنثی است، حس تمرکز، متخصص بودن و دقیق بودن از آن گرفته می شود. استفاده از رنگ خاکستری در سایت هایی که در زمینه کامپیوتر،‌ صنعت و تکنولوژی فعالیت می کنند،‌ بیشتر جواب می دهد.

روانشناسی رنگ سفید

سفید نماد پاکی،‌ خلوص، امنیت، شادی و صمیمیت است. سایت هایی که با موضوع سلامتی در ارتباط هستند و سایت های علمی می توانند از این رنگ در طراحی وب سایت خود استفاده کنند. استفاده وسیع از رنگ سفید از ویژگی های یک طراحی قدرتمند است.
روانشناسی رنگ ‌ها در طراحی وب سایت

معرفی 3 سایت برتر برای انتخاب رنگ در طراحی وب سایت

حال که با روانشناسی رنگ ‌ها در طراحی وب سایت آشنا شدید،‌ بریم سراغ معرفی دو منبع عالی برای انتخاب رنگ:
·        سایت flatuicolors.com
·        سایت uigradients.com
·        سایت Material Palette
استفاده از این سایت ها بسیار ساده است. کافی است پس از جستجو در گوگل وارد سایت شده و بر روی رنگ مورد نظر خود کلیک کنید تا کد آن کپی شود. حالا هر جایی که می خواهید با past کردن آن می توانید از آن رنگ استفاده کنید.  این سایت ها در حرفه ای ترین شکل ممکن به شما می گویند کدام رنگ را با کدام رنگها ترکیب نمایید تا چرخه رنگ برهم نریزد و زیبایی سایت از بین نرود.

کلام آخر

تسلط بر روانشناسی رنگ ‌ها در طراحی وب سایت از اهمیت زیادی برخوردار است و می تواند به شما در توسعه کسب و کار و افزایش فروش کمک کند. از طرفی با استفاده از رنگ ها می توانید یک برند محبوب و برتر برای خود ایجاد کنید. اکنون می توانید با توجه به شناختی که از رنگ ها به دست آوردید و با کنار هم قرار دادن داده های خود از اهداف و زمینه فعالیت شرکت و پرسونای مخاطب بهترین رنگ را برای برند و سایت خود انتخاب کنید. سعی کنید برای انتخاب و ترکیب رنگ برند و سایت در مورد هویت برند تحقیق کنید و یا از مشاوران کمک بگیرید. کارشناسان افرند وب آماده هرگونه راهنمایی و مشاوره به شما عزیزان هستند. می توانید در بخش نظرات و یا از طریق تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.

نظرات

اولین نفر برای نظرات باشید!
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد، قسمت‌های مورد نیاز با * علامت گذاری شده‌اند

تعرفه خدمات سئو سایت

پایه پیشرفته حرفه ای سفارشی
طراحی قالب اختصاصی
طراحی صفحه ویژه محصولات
مدیریت مقالات
طراحی بنر اختصاصی ندارد 1 بنر 2 بنر 3 بنر
پشتیبانی سایت 3 ماه 6 ماه 8 ماه 1 سال
یک سال میزبانی هاست رایگان
ثبت دامنه رایگان ( سال اول ) --- ir. ir. , com. , org. , net. ir. , com. , org. , net.
مدیریت منو های سایت
سیستم عضویت (ورود و خروج اعضاء )
ورود اطلاعات اولیه
آمار تفضیلی بازدید های سایت
سیستم نظرسنجی
ریسپانسیو بودن سایت
گالری تصاویر
امکان نظر سنجی در پایان هر مطلب
نقشه سایت
صفحه درباره ما و معرفی
صفحه تماس با ما
زمان تحویل 15 روزه 20 روزه 30 روزه تماس بگیرید
شروع قیمت از 13,9 میلیون تومان 19,9 میلیون تومان 35,9 میلیون تومان تماس بگیرید
نمونه کارهای  مرتبط

افرند وب در یک نگاه

شرکت ایده پردازان هوشمند افرند با نام تجاری افرند وب در زمینه فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ در شاخه طراحی سایت با توجه به نیاز روز کسب و کارها به طراحی سایت فروشگاهی ، طراحی سایت اختصاصی ، طراحی سایت با وردپرس و سفارش طراحی سایت با کاهش هزینه ها بنا به دلایل اقتصادی این روزها در تلاش است که در کنار هموطنان عزیزمان بعنوان کوچکترین عضو این جامعه خدمت رسانی کند. در زمینه سئو سایت و بهینه سازی سایت با کادری مجرب حاظر به خدمت رسانی و ثبت سفارش سئو سایت و سئو حرفه ای برای رونق بخشیدن به تمامی کسب و کار ها میباشد. شما میتوانید با طراحی اپلیکیشن به راحتی روی گوشی خدمات و محصولات خود را به اشتراک بگذارید سفارش طراحی اپلیکیشن خود را به ما بسپارید.